21.04.2015
Vaalimainoksia nähtiin ulkona 20 prosenttia enemmän kuin viime eduskuntavaaleissa.
Eduskuntavaalien vaalimainonta lisääntyi ulkomainonnassa merkittävästi verrattuna edellisiin, vuoden 2011, eduskuntavaaleihin. Vuonna 2015 eduskuntavaaleissa saavutettiin kahdenkymmenen prosentin kasvu vuoden 2011 vaaleihin verrattuna.
Kokonaisuudessaan Suomen Ulkomainosliiton, Outdoor Finlandin, jäsenyritysten vaalimainosmyynti oli näissä vaaleissa noin 1,7 miljoonaa euroa, tiivistää Ulkomainosliiton hallituksen puheenjohtaja Klaus Kuhanen.
Ulkomainonta kiinnostaa vaalimainostajia sosiaalisen median ohella
Vaalit näkyvät ulkomainonnassa, mutta paljon myös sosiaalisen median kanavissa. Kuhanen lisää vielä, että "sosiaalisen median osuus lienee myös kasvanut merkittäväksi vaalimainonnassa. Ulkomainonnan ja sosiaalisen median kasvu korostaa näiden kahden viestintäkanavan toisiaan täydentävää roolia, ulkomainonnan herättäessä huomion ja ohjatessa verkkoon sekä lisätessä esimerkiksi mobiilihakujen määrää”, jatkaa Kuhanen.
Ulkomainonnalla menee muutenkin hyvin ja mediaympäristönä se nähdään kiinnostavana. Viime vuosi oli kodinulkopuolisen mainonnan toinen perättäinen ennätyksellinen kasvun vuosi, sillä ulkomainonta söi koko mainoskakusta 3,8 prosenttia.
Hallituksen puheenjohtaja
Klaus Kuhanen
Outdoor Finland - Suomen Ulkomainosliitto
020 7758 215