PYYDÄ TARJOUS
Outdoor Finland / OF News

Ajankohtaiset | Arkisto: 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2016 | 2015 | 2014

OF News

07.10.2021

Kuluttajat liikkeellä – ulkomainonta nousussa

Ulkomainonta on jälleen kasvuvauhdissa koronapandemian aiheuttaman notkahduksen jälkeen. Kuluttajien liikkuminen ulkomainonnan eri ympäristöissä on lisääntynyt huomattavasti ja tämä näkyy myös luvuissa. Useassa ympäristössä on saavutettu koronaa edeltävä taso ja jopa menty sen yli. 

Kokonaisuudessaan mediamainonnan määrä kasvoi +10 % viime vuoden elokuuhun verrattuna. Ulkomainonta on puolestaan ollut koko kuluvan vuoden 12 - 15 % kasvuvauhdissa. Suomen Ulkomainosliiton puheenjohtaja Klaus Kuhanen on optimistinen kasvun suhteen ja odottaa ulkomainonnan yleisömäärien palaavan normaalille tasolle nopeasti.

"Odotamme kokonaisuutena ulkomainonnan yleisömäärien palaavan koronaa edeltävälle tasolle alkuvuoteen 2022 mennessä. Tähän meitä rohkaisevat muun muassa Tanskan ja Norjan esimerkit, joissa koronarajoitukset poistettiin Suomea aiemmin ja jonka seurauksena ihmisten liikkuminen on palannut nopeasti normaalille tasolle. Samansuuntaista trendiä on nähtävissä ihmisten liikkumisdatassa myös Suomessa."

Yleisöjen liikkuminen on kasvanut lähelle normaalia tasoa tai sen yli kaikissa ulkomainonnan ympäristöissä jo nyt. Kaupunkien keskustat, kauppakeskukset, joukkoliikkuminen ja matkailu sekä kotimaassa että ulkomaille ovat vilkastuneet huomattavasti.  Esimerkiksi viikolla 37 ruokakaupoissa ja apteekeissa yleisöä on liikkunut + 13 % enemmän koronaa edeltävään aikaan verrattuna. Vähittäiskauppa ja vapaa-aika ovat myös plussan puolella, samoin liikennemäärät, jotka molemmat ovat +2 %.

Joukkoliikenteessä lähestytään viikko viikolta normaalimpaa tasoa. Etätyösuosituksen päättyminen lokakuun puolessa välissä tulee entisestään kasvattamaan joukkoliikenteen yleisöjä. Matkailu puolestaan on piristynyt alkuvuoteen verrattuna sekä laiva- että lentoliikenteen osalta. Lentomatkustajien määrä lähes kolminkertaistui elokuussa Helsinki-Vantaan lentoasemalla toukokuuhun verrattuna.

Ihmiset ovat siis liikkeellä ja mainostajat ovat jälleen alkaneet kasvattamaan panostuksiaan ulkomainontaan. Myös alan digitaalinen kehitys ja sen tarjoamat mahdollisuudet vauhdittavat osaltaan kasvua. Odotettavissa on siis ulkomainonnan nopea palautuminen koronaa edeltävään tasoon ja sen yli!

 

Lähteet:

https://www.kantar.fi/uutiset/mediamainonnan-muutokset

https://www.jcdecaux.fi/fi/uutiset/kaupunkilaiset-joukkoliikenteessa

https://www.clearchannel.fi/clearnews/tilannekatsaus-ulkomainonnan-tavoittavuudet

JAA

« Takaisin