PYYDÄ TARJOUS
Outdoor Finland / Yhdistys / Historiaa

Historiaa

Suomalaisella ulkomainonnalla on rikas ja pitkä historia. Maamme kaupallisen julistesuunnittelun uranuurtajana pidetään Akseli Gallen-Kallelaa.

Lähtölaukaus Suomen kaupalliselle julistesuunnittelulle oli hyvin tunnettu Bil-Bol -juliste, jonka Gallen-Kallela suunnitteli vuonna 1907 Yrjö Weilinin omistamalle autoliikkeelle Tukholman automobiilinäyttelyä varten.

Vuonna 1913 Kotimaisen työn Liitto teetti vuonna  Suomalainen Viikko -kampanjan, jota pidetään ensimmäisenä varsinaisena ulkomainoskampanjana Suomessa.

Kaupallinen TV-toiminta alkoi Suomessa vasta 60-luvulla. Kaupalliset radiokanavat taas syntyivät 80-luvun puolivälissä. Näihin verrattuna ulkomainonta oli jo vakiintunut ja hyväksi havaittu media, jota on käytetty myynninedistämiseen ja mainontaan jo 1900-luvun alkuvuosista lähtien.

Ulkomedian pitkän iän ja suosion salaisuus liittyy osaltaan sen joustavuuteen. Välineet ovat muuttuneet ja kehittyvät jatkuvasti ihmisen elinympäristön ja teknologian muutosten myötä. Uusin digitaalisten välineiden avulla ulkomainonta voi tarjoaa jatkuvasti uusia mahdollisuuksia lähettää viestejä suurille joukoille oikeaan aikaan oikeassa paikassa.