PYYDÄ TARJOUS
Outdoor Finland / OF News

Ajankohtaiset | Arkisto: 2019 | 2018 | 2016 | 2015 | 2014

OF News

30.09.2019

Ulkomainosala kulkee kohti ilmastotietoisempaa tulevaisuutta

Toistaiseksi missään yrityksessä ei ole vielä laskettu hiilijalanjäkeä, Nelli Rantamäki kertoo.

Toistaiseksi missään yrityksessä ei ole vielä laskettu hiilijalanjäkeä, Nelli Rantamäki kertoo.

Ulkomainosliiton jäsenyrityksissä on tehty jo paljon asioita hiilijalanjäljen pienentämiseksi.

Näin kertoo Nelli Rantamäki, jonka opinnäytetyö pureutuu ilmastovaikutusten huomioimiseen Ulkomainosliiton jäsenyrityksissä.

 

Monissa yrityksissä on esimerkiksi vaihdettu lamput energiatehokkaampiin, mietitty materiaalien uudelleenkäyttöä ja toimistoilla järjestetty kierrätys toimivaksi.

Rantamäki näkee, että yrityksissä korostuu erityisesti työntekijöiden henkilökohtaiset vihreät ja ekologiset arvot, joka näkyy heidän tavassaan toimia, vaikka yrityksessä ei olisi tehty yksittäisiin asioihin linjausta tai yleistä toimintatapaa.

- Paljon yrityksissä tehdään asioita, koska toimintatavat ovat työntejijöillä selkärangassa, kuten valojen sammuttaminen. Näen myös, että haastattelu avasi silmiä moneen asiaan, Rantamäki tiivistää.

Koska ala on sen kokoinen, että tutkimuksessa oli mahdollista haastatella kaikkien liiton jäsenyritysten edustajat, tutkimus kertoo alan kestävänkehityksen tilasta kattavasti.

 - Olin onnellinen, miten avoimia yritykset olivat tutkimukselleni. Siitä tulkitsin myös, että yrityksissä tahdotaan tehdä tämän asian eteen. Alunperin en löytänyt asiasta mitään tietoa, mutta sehän ei tarkoita sitä, että asiaa ei olisi otettu huomioon.

 Nelli Rantamäki opiskelee ylempää ammattikorkeakoulututkintoa communication managment -koulutusohjelmassa Haaga-Heliassa. 

Opinnäytetyön on tarkoitus valmistua vuoden loppuun mennessä.

Vihreät arvot eivät ole taloudellinen taakka


Yritykset olivat Rantamäelle jo entuudestaan tuttuja. Hän on toiminut työssään mediatoimistossa useamman vuoden tiiviisti ulkomainonnan parissa. 

- Minulla on ollut henkilökohtainen kiinnostus ympäristöasioihin ja kestävään kehitykseen. Koulussa rohkaistaan siihen, että opinnäytetyö liittyisi omaan työhön, Rantamäki taustoittaa.


Yritykset ovat onnistuneet tekemään hyviä ratkaisuja jopa todella pienillä resursseilla tai panostuksella.

 - Toki asioita on yritystoiminnassa tehtävä liiketalous edellä, mutta monessa yrityksessä oli ymmärretty se, että taloudellisesti kannattava liiketoiminta ja ekologinen liiketoiminta eivät välttämättä sulje toisiaan pois. Ne monesti tukevat toisiaan.

 Pitkässä juoksussa ekologiset valinnat eivät tule kalliimmiksi, Rantamäki pohtii.

 Tulevaisuuden suunnitelmista yritykset mainitsivat muun muassa vihreän energian käyttämisen.

- Toki kaikki yritykset eivät pysty vaikuttamaan asiaan, mutta ne jotka voivat, ilmoittivat kyllä vaihtavansa kestäviin energianlähteisiin.

- Ainahan haastattelun kaltaisissa tilanteissa voidaan sanoa, että ”hyvä idea, tehdään näin”, mutta moniko yritys lopulta tekee muutoksia, sitä on vaikea arvioida, mutta tiedostan, että kaikki ei välttämättä toteudu, Rantamäki tunnistaa.

 Rantamäki näkee kuitenkin, että suuressa kuvassa kaikki alan yritykset kulkevat kohti vihreämpää tulevaisuutta, vaikka vielä voi olla nähtävissä, että suuremmilla resursseilla toimivatyritykset ovat pidemmällä ekologisessa ajattelussa

JAA

« Takaisin