PYYDÄ TARJOUS
Outdoor Finland / OF News

Ajankohtaiset | Arkisto: 2020 | 2019 | 2018 | 2016 | 2015 | 2014

OF News

26.02.2021

Ulkomainonta toipuu hiljalleen koronasta pienin askelin

Mediamainonnan määrä laski vuonna 2020 kaikkiaan noin 11 %. Ulkomainonnan panostukset laskivat 29 % edelliseen vuoteen verrattuna, joten koronapandemian vaikutus toimialaan oli erittäin merkittävä. Vuoden ensimmäinen neljännes oli vielä lievästi nousujohteinen, mutta toisella neljänneksellä pandemian rantautuessa Suomeen laskua tuli edelliseen vuoteen verrattuna peräti 67 %. Kolmannella neljänneksellä laskua oli vielä 28 %, neljännellä 17 %. Nousutrendi on siis olemassa, mutta tahti on maltillinen pandemian ja rajoitusten ollessa toistaiseksi yhä läsnä.

 

Ulkomainosliiton puheenjohtaja Klaus Kuhanen summaa seuraavassa erikoista viime vuotta ja kääntää katseet myös tulevaan.

”Ulkomainonnan, kuten koko median, vuosi 2020 oli haastava. Toimialan myynti laski -29 % ja markkinaosuus laski viiteen prosenttiin. Tämä johtuu siitä, että koronasta johtuvien erilaisten liikkumisrajoitusten sekä mm. lisääntyneen etätyön seurauksena ulkomainonnan parissa vietetty aika väheni ja mainostajat reagoivat siirtämällä panostuksiaan muihin medioihin. Merkille pantavaa on se, että  ulkomainosyritykset jotka myyvät valtaosin suoraan mainostajille pärjäsivät merkittävästi paremmin kuin ne, joiden myynnistä valtaosa kulkee mediatoimistojen kautta.

Vuosi 2021 on alkanut koronan osalta samalla tavoin kuin edellinen vuosi päättyi. Rokotteita odoteltaessa liikkumisen rajoitukset jatkuvat ja se näkyy edelleen ulkomainonnan myynnissä. Samalla uusimmat tutkimustulokset mm. Englannista ovat tuoneet esille sen, että vaikka ulkomainonnan parissa vietetty aika ei ole vielä palanut ennalleen, ovat nettokontaktit laskeneet kuitenkin yllättävän vähän. Selityksenä tälle tarjotaan sitä, että ulkomainonnan bruttokontaktien määrä on niin merkittävä, että niiden jopa 40 % pieneneminen ei näy yhtä voimakkaasti nettokontakteissa. Kontakteja on pudotuksenkin jälkeen paljon ja ulkomainonta on säilyttänyt kilpailukykynsä arvioitua paremmin. Ulkomainonnan tavoittavuus on edelleen korkea, TV:n jälkeen korkeampi kuin missään muussa mediamuodossa. Koronarajoitusten johdosta ulkomainonnan toisto on toki väliaikaisesti alhaisemmalla tasolla.

Uskomme siis ulkomainonnan kysynnän olevan edelleen olemassa, ja patoutuneen. Monet mainostajat ovat jo palanneet ulkomainonnan pariin, etenkin suoraan ostavat. Mediatoimistojen asiakkaiden odotamme palaavan ulkomainonnan pariin kesään mennessä ja kysynnän patoutumisen purkautuvan viimeistään alkusyksystä rokotussuojan saavuttaessa kriittisen tason ja rajoitusten alkaessa hellittää. Tämä vaatii toki kovaa työtä koko ulkomainosalalta, korostaen asiakkaillemme perusasioita ulkomainonnan osalta. Tavoittavuutta joka on parempi kuin missään muussa mediamuodossa.

Odotan ulkomainonnan palaavan vahvan kasvun uralle vuoden 2021 toisella puoliskolla ja alan kokonaiskasvun olevan lopulta yli +10 % koko vuoden 2021 osalta.”

Luvut: Kantar TNS 1/2021

JAA

« Takaisin