PYYDÄ TARJOUS
Outdoor Finland / OF News

Ajankohtaiset | Arkisto: 2019 | 2018 | 2016 | 2015 | 2014

OF News

01.12.2019

Ulkomainonta tavoittaa 99% suomalaisista

Ulkomainonta tavoittaa suomalaiset paremmin kuin mikään muu media. Kantar Mind -tutkimuksen mukaan ulkomainonta tavoittaa viikoittain koko Suomen väestöstä 98%.

Ulkomainonta tavoittaa niin pääkaupunkiseudulla kuin Lapissakin. Totaalitavoittavuus ulkomainonnalla on Uudenmaan alueella 99 ja Lapissa 98 posenttiyksikköä.
- Kun lasketaan yhteen kaikki klusterit, ulkomainonta tavoittaa jokaisen suomalaisen. Ihmiset viettävät aikaa niin lentokentällä, laskettelemassa, julkisissa kulkuneuvoissa kuin kauppakeskuksissakin – paikoissa, joissa on ulkomainontaa, Insight Director Pami Bergman Kantarilta listaa.

Tavoittavuuden lisäksi ulkomainonta korostuu selkeästi tietyissä kohderyhmissä. Esimerkiksi hiihto- ja golfkeskukset korostuvat selvästi lapsiperheiden tavoittamisessa. Hyvässä ulkomainoskampanjassa on otettu kanavan ehdot huomioon heti suunnitteluvaiheessa. Kantarilla tehtyjen tutkimusten mukaan, monikanavainen mainoskampanja on 57% vaikuttavampi, kun kun sen mediakanavat ovat integroitu keskenään ja kunkin kanavan mediaehdot on huomioitu jo suunnitteluvaiheessa.
- Aika isot luvut kyseessä ja perustelu sille, miksi kannattaa varmistaa, ettei tvmainoksesta ole otettu kuvakaappausta ja käytetä sitä printtissä ja ulkomainonnassa, commercial director Anna Porvari Kantarilta sanoo.

 

Taustalla mittaamistavan yhteismitallistaminen 

Taustalla on myös mittaamistavan muutos. Aiemmin Kantarin tutkimuksissa ulkomainontaa mitattiin kysymällä esimerkiksi ”muistatko nähneesi ulkomainontaa viimeisen kuukauden aikana”, kun muita medioita kysyttiin muodossa ”oletko lukenut sanomalehtiä / kuunnellut radiota”.
- Aiemmin mittaamistavat eivät olleet yhteismitallisia, sillä muita medioita mitattiin niiden altistumisen määrällä, mutta ulkomainontaa sen huomioimisella. Nyt ei siis mennä ulkomainonnassa siihen huomioarvoon, vaan puhutaan altistumisesta, kuten muissakin medioissa, Insight Director Pami Bergman kertoo.

Uusi mittaamistapa otettiin käyttöön viime vuonna.

JAA

« Takaisin