12.11.2020
Ulkomainonnan yleisömäärät ovat pohdituttaneet näinä päivinä, kun Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne vaikuttaa ihmisten liikkumiseen.
Ulkomainosliiton jäsenyritykset seuraavat tavoittavuuslukuja viikoittain ja toistaiseksi luvut ovat olleet hyviä.
Ruokakauppojen ja apteekkien kävijämäärät ovat nousseet verrattuna alkuvuoteen. Nousussa on myös kevyt liikenne. Tieliikennemäärät ovat lähes samalla tasolla kuin samaan aikaan viime vuonna.
Kauppakeskuksiin on palattu ja ulkoilualueilla liikkuminen on lähes kaksinkertaistunut. On havaittavissa myös patoutuneen kulutuskysynnän purkautumista kauppakeskuksissa.
Voimakkaimmin matkustajamäärien väheneminen näkyy julkisessa liikenteessä, mutta yleisömäärät ovat hitaassa kasvussa. Vaikutukset yksityisautoiluun tai muuhun yksityiseen liikkumiseen eivät toistaiseksi ole olleet yhtä merkittäviä. Ihmiset tekevät yhä poikkeuksellisen paljon etätöitä.
Yksityisautoilu korostuu ja kaupoista ostetaan ruokaa kerralla enemmän kuin normaalisti. Kauppakeskuksien yleisömääriä seurataan useasta eri lähteestä. Aidosti valtakunnallisen tilannekuvan hahmottamiseksi on tärkeää hyödyntää mahdollisimman laajan peiton tarjoavaa dataa. Tunnuslukuina käytämme esimerkiksi Google Mobility Report -raporttia kategoriassa Retail & Recreation ja sen valtakunnallisesti kattavien asiointimäärien dataa.
Kokonaiskuvassa kauppakeskusten tilanteen voidaan kuitenkin todeta kääntyneen heinäkuun aikana kohti normaalia - kauppakeskukset tavoittavat kulutusvoimaiset suomalaiset.
Tällaisina poikkeuksellisina aikoina ihmisten liikkumista on vaikea arvioida ja ennustaa. Yhtä yleispätevää muutoskerrointa tilanteen kuvaamiseen ei ole. Poikkeuksellisista ajoista huolimatta ulkomainonta tavoittaa − ulkona kaupungeissa ja teiden varsilla sekä kaupoissa ja kauppakeskuksissa.
Ulkomainonnassa usein mitataan kontaktimäärien lisäksi huomioarvon ja vaikuttavuuden lisäksi myös aktivoitumista. Luovien toteutuksien saama huomio on hyvää ulkomainonnassa verrattuna muihin medioihin. Kun toteutuksessa on jotain uutta tai oivaltavaa, huomioarvo paranee entisestään.
Tutkimusten mukaan ulkomainonnalla on kaksi etua verrattuna muihin medioihin. Ensimmäinen on tavoittavuus. Sen avulla tavoitetaan todella kattavasti eri ympäristöissä ja eri formaateissa. Toiseksi ulkomainontaan myös suhtaudutaan yleensä positiivisesti ja se koetaan harvoin ärsyttävänä, kertoi Mediatoimisto Dentsu Aegiksen Insight Lead Maria Riala, joka johtaa mediatoimiston tutkimustoimintaa.
Koska ulkomainonta on massamedia, haetaan ulkomainoskampanjoissa aktiivisesti laajaa huomioarvoa, tunnettuutta sekä näkyvyyttä. Massamediana ulkomainonta tavoittaa kaikki. Ulkomainonnan vahvuutena on suuren tavoittavuuden lisäksi toiston määrä. Kampanja kohdataan useaan otteeseen viikon aikana siellä missä ihmiset liikkuvat ja muu mediahäly on pienimmillään.
"Consumer Connection System eli lyhyesti CCS on Dentsu Aegis Networkin laaja kuluttajatutkimus ja siitä saaduista luvuista olemme tulkinneet, että suomalaiset suhtautuvat positiivisesti ulkomainontaan. Kysymykseen kuinka hyvin huomasit mainontaa, vastaajat laittavat ulkomainonnan printin ja radiomainonnan väliin”, kehuu Maria Riala.
Ulkomainonnan yleisömäärät julkaistaan kerran viikossa sekä JCDecauxin että ClearChannelin sivuilla.