PYYDÄ TARJOUS
Outdoor Finland / OF News

Ajankohtaiset | Arkisto: 2018 | 2016 | 2015 | 2014

OF News

08.02.2019

Ulkomainonta oli suurin kasvaja vuonna 2018

Veikkauksen brändi- ja markkinointijohtaja Suvituuli Tuukkanen.
Kuva: Mikael Ahlfors

Veikkauksen brändi- ja markkinointijohtaja Suvituuli Tuukkanen. Kuva: Mikael Ahlfors

Vuosi 2018 jatkui edellisen vuoden tavoin ulkomainnonan kasvulla. Mediamainonta kasvoi viime vuonna 2,3 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Ulkomainonta kasvoi suurimpana lähes 15 prosenttiyksikköä.

Perinteisessä mediaryhmäjaottelussa ulkomainonta oli viime vuonna suurin kasvaja 15 prosentilla. Ulkomainonnan kokonaissumma oli viime vuonna 66,7 miljoonaa euroa. Ulkomainonnan markkinaosuus oli 5,3 prosenttia. Tiedot selviävät Kantar TNS:n kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen perustuvista luvuista.


Suurin ulkomainonnan panostusta kasvattanut viime vuonna oli Restel, jonka tunnetuimpiin brändeihin kuuluvat esimerkiksi Burger King ja Shell Helmisimpukka -ketjut. Restelin panostus ulkomainontaan kasvoi 180 prosenttia ja oli viime vuonna 750 000€.

Eniten ulkomainontaan panosti päättyneen vuoden aikana Veikkaus yli kahdella miljoonalla eurolla. Veikkauksella on laaja kohderyhmä ja he kokevat, että ulkomainonta on erinomainen väline tavoittaa suomalaiset kustannustehokkaasti sekä lähellä ostospaikkoja että liikkeellä.

 - Käytämme ulkomainontaa monipuolisesti ja sekä brändiviesteille että taktisemmalle mainonnalle. Ulkomainonta tarjoaa mahdollisuuden huomioida alueellisuus: voimme paikallisesti viestiä varioimalla nostaa sen relevanssia ja muistamista, Veikkauksen brändi- ja markkinointijohtaja Suvituuli Tuukkanen summaa.

 Veikkauksella on ollut viime vuoden aikana monia onnistuneita kampanjoita, jotka ovat olleet niin sanottuja ooh-toteutuksia.


- Hyvinä esimerkkeinä voisi mainita vaikkapa Loton monipuolisesti ulkomainontaa hyödyntänyt markkinointi, jossa heräteltiin haaveilemaan kysymällä ”mitä sinä tekisit” ja veikkausvoittovaroja käytöstä viestivä Mahdollisuuksia-kampanja, jossa tuhansissa pinnoissa viestittiin juuri kyseisen paikan kannalta relevantista avunsaajakohteesta. Jälkimmäisestä kampanjasta saimme todella paljon positiivista palautetta ympäri Suomen, Tuukkanen kuvailee.

Tuukkasen mukaan voittajien matkassa on niin hyvä olla, että he tulevat jatkamaan ulkona ja liikkeessä näkymistä myös kuluvana vuonna.



Kasvu jopa hämmentää

- Kasvu on hienoa ja jopa hämmentävää, 9 miljoonaa euroa. Vuosi sitten kasvoimme 8 miljoonaa euroa. Silloin tuntui, että tuo on ihan uskomaton kasvu, Ulkomainosliiton puheenjohtaja Klaus Kuhanen luonnehtii.

- Jos ajatellaan, että toimialan koko oli vuosi sitten 50 miljoonaa euroa, ja kasvua tulee kahdeksan miljoonaa euroa, se on aika paljon. Sitten tulee toinen vuosi perään ja kasvua on vielä enemmän. Tosi hienoa ja tästä on oikeasti nautittava. Iloinen yllätys oli myös, että koko mediamarkkina kasvoi.

Kuhanen näkee, että toimiala on kehittymässä ja paljon uutta on tapahtumassa, joka tarkoittaa, kasvu voi jatkua samankaltaisena. Kasvu tulee ennen kaikkea digitaalisuudesta, mutta myös siitä, että alalle tulee uusia tekijöitä ja innovatiivisuutta.

- Kyllä odotan kaksinumeroisia kasvulukuja prosenteissa myös tältä vuodelta.

Kuhanen huomauttaa, että digitaalisuuteen liittyy aina data. Ulkomainonnassa digitaalisuus ei ole vielä liittynyt dataan vaan vasta siihen, että paperi muuttuu pikseleiksi.

 - Data on vasta tulossa. Paikoittain sitä on jo, mutta se, että se on keskeinen osa ulkomainontaa, se on vasta tekemässä tuloaan.

JAA

« Takaisin