PYYDÄ TARJOUS
Outdoor Finland / OF News

Ajankohtaiset | Arkisto: 2016 | 2015 | 2014

OF News

16.08.2018

Ulkomainonnan vahva kasvu jatkuu –Myös finanssialan kiristyvässä kilpailussa luotetaan ulkomainontaan

Ulkomainonnalle alkuvuosi on ollut pitkään jatkuneen kasvun aikaa. Toimialoista erityisesti finanssiala on raportoinut merkittäviä kasvulukuja mediapanostuksiin. Kilpailu pankkisektorilla kovenee säätelyn vapautumisen takia ja ulkomainonta nähdään tärkeänä mediana, kun investointeja mediamarkkinoille tehdään.

Ulkomainonta kirjasi kesäkuussa mediamainonnan määrän muutoksessa peräti 21,1 prosentin kasvun vuoden 2017 vastaavaan aikaan verrattuna. Vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana ulkomainonnan kumulatiivinen kasvu on ollut eri medioiden keskuudessa kaikkein suurinta (10,4 %).

Kun mediamarkkinoita tarkastelee toimialoittain, on finanssiala käyttänyt Kantar TNS.n tutkimusten mukaan peräti 31,5 prosenttia enemmän euroja vuoden 2018 ensimmäisen kuuden kuukauden jaksolla.
 
Kantar TNS:n Client Director Marja Honkaniemi vahvistaa, että ulkomainonta on saanut osansa finanssialan kasvusta. ”Toimiala on investoinut ulkomainontaan 60 % enemmän euroja viime vuoteen verrattuna.”  
 
Kun avataan toimialan lukuja tarkemmin, on rahoitusyhtiöiden kasvu selvästi vauhdikkaita. Myös vakuutusala on nostanut ulkomainonnan painotusta. Finanssipuolen yrityksistä eniten kasvua ulkomainonnasta ovat hakeneet Bank Norwegian, American Express, S-etukortti, OP-ryhmä, Danske Bank ja Ferratum.

 

Viimeisenä massamediana ulkomainonta toimii tehokkaasti

Kilpailu finanssialan markkinaosuuksista on koventumassa pankkisektorin säätelyiden vapautumisen myötä. Tämä on heijastunut suoraan investointeina mediamarkkinoille.

Finanssiala panostaa eniten verkkomainontaan, joten on luonnollista, että se tarvitsee rinnalleen myös ulkomainonnan tukea. Ulkomainonnan ratkaisut ovat tehokkaita ohjaamaan kuluttajia verkon puolelle.
 
”Mekin haemme lisää tunnettuutta kasvukeskuksissa ja haluamme näkyä lähellä kuluttajan arkea. Kampanjat 
katujen varsilla ja joukkoliikenteessätoimivat hyvin, ja niiden teho näkyy hyvin esimerkiksi hakukoneiden tuloksissa”, toteaa Laine Spellman, Säästöpankkiryhmän markkinointi- ja viestintäjohtaja.
 
Spellman näkee ulkomainonnan roolin jatkossakin tärkeänä ja digitaalisen ulkomainonnan potentiaalin suurena.
 
”Mediakenttä muuttuu edelleen koko ajan. Viimeisimpänä isona massamediana ulkomainonnalla saadaan hyvin peittoa ja toistoja.”

 

Elintarvikkeet ja vähittäiskauppa luottavat ulkomainontaan

TNS Kantarin mediamarkkinoita tutkivien tilastojen mukaan ulkomainonnan mainostajista suurin toimiala on edelleen elintarvikkeet. Noin joka viides ulkomainontaan sijoitettu mainoseuro tulee elintarvikebrändeiltä. Toimialan osuus on pysynyt viime vuodet samalla tasolla eli n. 20-22 % kokonaismarkkinoista.
 
Kun tähän lisätään vähittäiskaupan tekemä elintarvikemainonta, korostuu elintarvikkeiden toimialan merkitys ulkomainosyrityksille.
 
”Kaupan elintarvikemainonnan kasvu on ollut vuoden ensimmäisen puolen vuoden aikana 32 % ja brändimainonnan 7 %”, Honkaniemi kertoo.

Vapaa-aika ja urheilu on ulkomainonnan näkökulmasta toiseksi tärkein liiketoimintasektori. Suurimmat ulkomainostajat ovat Kantarin mukaan Veikkaus, Atria, Unilever, Lidl, Coca-Cola, valio ja Cloetta ja lähes kaikki näistä ovat myös lisänneet ulkomainontaansa.
 
Honkaniemi nostaa tilastoista mielenkiintoisen faktan: ”Kasvispohjaisten tuotteiden mainospanostukset ulkomainontaan ovat enemmän kuin tuplaantuneet vuoden 2018 ensimmäisellä puolikkaalla.”
 
Kun pohtii vallitsevia trendejä, kuluttajakuntaa ja ulkomainonnan vahvuuksia, löytyy päätökselle looginen syy. Ulkomainonta muistuttaa tehokkaasti, kun halutaan tavoittaa aktiivisia, ulkona liikkuvia urbaaneja kuluttajia.

TNS Kantarin Marja Honkaniemi (vas.) on mediamarkkinoiden muutosten asiantuntija. Säästöpankkiryhmän Laine Spellman tarkastelee ulkomainonnan vaikutuksia mainostajan näkökulmasta.
TNS Kantarin Marja Honkaniemi (vas.) on mediamarkkinoiden muutosten asiantuntija. Säästöpankkiryhmän Laine Spellman tarkastelee ulkomainonnan vaikutuksia mainostajan näkökulmasta.
JAA

« Takaisin