PYYDÄ TARJOUS
Outdoor Finland / OF News

Ajankohtaiset | Arkisto: 2019 | 2018 | 2016 | 2015 | 2014

OF News

19.05.2020

Ulkomainonnan kontaktiluvut uudessa nousussa

Ihmiset ovat jälleen aktivoituneet liikkumaan kodin ulkopuolella. Puolet suomalaisista on liikkunut koko ajan aktiivisesti päivittäin ulkona kohdaten ulkomainontaa. Yleisö- ja kävijämäärät tippuivat monin paikoin väliaikaisesti, mutta ulkomainonta tavoittaa edelleen ja kontaktiluvut ovat lähteneet uuteen nousuun.

Jäsenyrityksemme haluavat pitää asiakkaansa jatkuvasti ajan tasalla kontaktiluvuista ja suomalaisten liikkeistä. Tavoittamisluvut haetaan ainoastaan luotettavista lähteistä, kuten Väyläviraston raporteista, Googlen Mobility raportista, liikennelaitoksien tilastoista, väestön konelaskentapisteistä, jalankulkijalaskureista ja muista mahdollisista tilastoista.

Etätöiden myötä osa liikkumisesta siirtyi kaupunkien keskustoista kotilähiöihin ja ulkoilualueille, mutta nyt kaupunkien keskustat ovat heräämässä kevääseen ja jalankulkijamäärät ovat jatkuvassa kasvussa.

 

Kaupoissa käydään yhä harvemmin, mutta ruokaa ostetaan kerralla enemmän kuin aikaisemmin.Tehokkainta mainostaminen on nyt päivittäistavaraliikkeissä ja niiden välittömässä läheisyydessä. Kaupoilla tehdään tällä hetkellä myös suuri osa ruokaan ja kodintarvikkeiden kulutuspäätöksistä sekä heräteostoksista.  Yhteiskunnan palvelut ja suurin osa päivittäistavaraliikkeistä ovat toimineet koko ajan, pikkuhiljaa ollaan palaamassa myös kauppakeskuksiin ja julkiseen liikenteeseen.

Etätyösuositusten takia ulkomainonnan kontaktiluvut aluksi pienentyivät julkisessa liikenteessä; nyt koulujen avautuessa, suositusten hellitessä ja kevään innostaessa ihmiset ovat siirtyneet viettämään vapaa-aikaansa ulos. Jopa julkisen liikenteen käyttäjät ovat hitaasti palaamassa liikenteeseen.

Yksityisautoilu lisääntyi liikkumisrajoitusten myötä ja luultavasti säilyttää suosionsa, joten tienvarsimainonta on tavoittanut koko ajan erinomaisesti suomalaiset. Yksityisautoilu tullee lisääntymään rajusti ulkomaanmatkailun loputtua ja kotimaanmatkailun lisäännyttyä, joten tienvarsimainonta tulee tavoittamaan koko kesän.

Nyt kun ihmiset ovat liikkuneet rajoitetusti, palaaminen ulkomainonnan pariin saanee ihmiset katsomaan ulkomainontaa tuorein silmin.

Muutos muuhun vapaa-ajalla tapahtuvaan liikkumiseen ei ole ollut merkittävä ja kaupunkien keskustoissa liikkunut koko ajan noin puolet suomalaisista.

Tutkimme järjestelmällisesti liikkumista

Tällaisina poikkeuksellisina aikoina ihmisten liikkumista ja hallituksen tulevia määräyksiä on vaikea arvioida ja ennustaa, mutta teemme jatkuvasti syväanalyysejä tavoittaaksemme hyviä kontaktilukuja ja tehokasta markkinointia.

Mitään yleispätevää muutoskerrointa tai kristallipalloa tilanteen kuvaamiseen ei ole, mutta kaupunkien keskustojen ulkomainontapaikkojen ennustetaan saavan kesällä hyviä tavoittavuuslukuja kotimaanmatkailun takia. Kontaktimuutoksiin perustuvia lisäalennuksia myönnetään aina muutosten mukaan.

On hyvä muistaa, että tämä epävakaus on vain ohimenevä tilanne. Mainontaan panostaminen on arvokas viesti yrityksen sidosryhmille ja se kertoo luottamuksesta tulevaan. Tutkimukset ovat kertoneet kautta aikain, että markkinointiviestinnän loppuessa, mainostettava palvelu tai tuote unohtuu nopeasti.

Ajantasaista tietoa on tarjolla

Ulkomainonnan tavoittavuusluvut päivitetään viikoittain ja ne päivittyvät aina maanantaisin. Tiedon yhteydessä julkistetaan aina myös tietolähde. Erityisesti rajoitusten ja suositusten purun yhteydessä seuraamme tarkasti muutoksia liikkumisessa.

Ajantasaisia tavoittavuuslukuja julkaisee sekä JCDecaux että Clear Channel.

JCDecaux  https://www.jcdecaux.fi/uutiset/ulkomainonnan-yleisomaarat

Clear Channel https://info.clearchannel.fi/clearnews/tilannekatsaus-ulkomainonnan-tavoittavuudet

JAA

« Takaisin