PYYDÄ TARJOUS
Outdoor Finland / Uutiset

Ajankohtaiset | Arkisto: 2016 | 2015 | 2014

Uutiset

29.01.2015

Ulkomainonnan kasvu jatkuu – markkinaosuus historian suurin

Vuonna 2014 ulkomainonta söi mainoskakusta ennätykselliset 3,8 prosenttia. Ulkomainonnalla menee hyvin, sillä viime vuosi oli alalla toinen perättäinen ennätyksellisen kasvun vuosi.

Ulkomainonnan markkinaosuus nousi viime vuonna 3,8 prosenttiin, selviää TNS Gallupin Ad Intelligencen julkaisemista luvuista. Vuonna 2013 ulkomainosala kasvoi 3,5 prosenttiin, ja nyt 2014 nähdään alalla toinen perättäinen ennätyksellisen kasvun vuosi.

Kodin ulkopuolinen mainonta mediaympäristönä kiinnosti mainostajia, sillä markkinaosuus koko mediamainonnasta vuonna 2014 oli historian suurin. Euromääräisesti ulkomainonta nousi 5,8 prosenttia. Ulkomainontaan käytettiin Suomessa 44,1 miljoonaa euroa vuonna 2014, kun vuotta aiemmin luku oli 41,7 miljoonaa euroa. Markkinaosuuden ja ulkomainonnan suosion nousua selittävät ainakin päivittäistavaramainonnan kasvanut osuus sekä ulkomainonnan jatkuvasti lisääntyvä digitaalisuus.

Digitaalisuus tuo uusia tapoja viestiä ja myös ulkomainonnassa on nähty enemmän interaktiivisuutta sekä osallistavia kampanjoita. Alan kehitys digitaaliseen suuntaan tuo sisältöjen kannalta uusia ulottuvuuksia sekä mahdollistaa reaaliaikaisuuden.

"Ulkomainonta on pystynyt vastaamaan mediakentän kilpailuun niin Suomessa kuin maailmallakin. Näen keskeisenä tekijänä tässä ulkomainonnan digitaalisuuden sekä sen myötä tarjoutuvat uudet tavat viestiä, kuten esimerkiksi interaktiivisuuden ja reaaliaikaisuuden", sanoo Outdoor Finlandin hallituksen puheenjohtaja Klaus Kuhanen.

2000-luvulla markkinaosuudet ovat Suomessa vaihdelleet 2,9 – 3,5 prosentin välillä. Maailmalla ulkomainonnan osuus mainosalasta on suurempi. Esimerkiksi Isossa-Britaniassa ulkomainonnan siivu mainoskakusta on reilut 10 prosenttia.

Lisätiedot

Hallituksen puheenjohtaja
Klaus Kuhanen
Outdoor Finland - Suomen Ulkomainosliitto
020 7758 215

JAA

« Takaisin