PYYDÄ TARJOUS
Outdoor Finland / OF News

Ajankohtaiset | Arkisto: 2018 | 2016 | 2015 | 2014

OF News

23.04.2019

Mainoskilpailut nostavat onnistuneimmat kampanjat esiin

Helsingin Sanomien Land of Free press -kampanja on yksi keväällä palkituista.
Helsingin Sanomien Land of Free press -kampanja on yksi keväällä palkituista.

Suomen suurin digitaalisen median kilpailu Grand One järjestettiin 24:nnen kerran Konepaja Brunossa. Tänä vuonna töitä oli ilmoitettu ennätykselliset 457 kappaletta, kaikki kategoriat yhteen laskettuna. 

Muutamaa viikkoa myöhemmin järjestettiin myös Suomen suurin luovan suunnittelun juhla, Vuoden Huiput 2018-gaala Tapahtumakeskus Telakassa, jossa jaettiin tunnustusta alan ansioituneille tekijöille. Gaalaa on järjestetty vuodesta 1980 lähtien. 

Presidentti Putinin ja presidentti Trumpin vierailujen aikaan toteutettu Helsingin Sanomien Land of free Press -kampanja voitti sekä Grand Onessa kategoriat ”Paras integroitu kampanja” ja ”tuloksellisin kampanja”, sekä Vuoden Huiput gaalassa kultahiput ulkomainonta ja kampanja -kategoroista sekä Grand Prix -palkinnon.

Kampanja keräsi myös maailmanlaajuisesti yli 2600 mediaosumaa ja sosiaalisen median näyttökertoja kertyi 1,25 miljardia. Kampanja vaati tekijöiltään rohkeutta haastaa maailman vaikutusvaltaisimpia ihmisiä.

-Alusta asti oli ajatus, että tämä on vaan pakko tehdä. Olisi kaduttanut, ellemme olisi käyttäneet tilaisuutta hyväksi. Kyllä se rohkeutta vaati, sillä tiesimme, että kaikki eivät tähän suhtautuisi kovin positiivisesti, myöskään presidentit eivät tästä ilahtuisi. Valtaa pitävien ilahduttaminen ei ole kuitenkaan median tehtävä, Helsingin Sanomien markkinointijohtaja Veera Siivonen taustoittaa kampanjaa.

Koska presidenttien saapuminen Suomeen varmistui vasta noin reilua kahta viikkoa aiemmin, kampanjan toteutukseen ei jäänyt liikaa aikaa. Tiukka aikataulu ei lopputuloksessa näkynyt ja Siivosen mukaan se on suurelta osin saumattoman yhteistyön ansioita. Kampanjalle tahdottiin kaikki suuret pinnat kaikilta isoilta lentokentältä Helsinkii vieviltä reiteiltä.

- Molemmat, Clear Chanel ja JCDecaux olivat heti mukana, heille tämä oli tärkeä kampanja ja halusivat tehdä kaikkensa, että tämä onnistuu. Onnistumisen kannalta oli olennaista, että kaikilla oli halu olla mukana tässä ja saada tämä onnistumaan.

Kampanjalla haluttiin puhutella presidenttejä suoraan. Siivonen näkee, että ulkomainonta oli presidenttien tavoittamiseen ainut oikea valinta: ulkotilan kanssa he ovat välttämättä tekemisissä.

- Tässä tavallaan käytettiin massamediaa kahden ihmisen tavoittamiseen. Tietysti koska paikalla oli toimittajia ympäri maailmaa, halusimme myös tukea lehdistönvapautta niin, että viesti sitä kautta pääsee laajemmalle. 

Siivonen kokee kampanjan olleen todella merkityksellinen: palautetta on tullut talon sisältä, lukijoilta ja lehdistöltä.

- Suomi on noussut lehdistönvapautta mittaavassa tilastossa sijalta neljä sijalle kaksi. Yksi perusteista nousulle oli tämä meidän kampanja. Se, että tämä oli mahdollista, oli Suomen lehdistönvapauden kannalta merkityksellistä.

Ensikertalainen palkintopallilla

Singan ulkoilmakaraoke-tapahtuma saa jatkoa tulevana kesänä. Kampanjan saama huomio sekä palkinto ovat suuressa roolissa Singan tulevia kampanjoita suunniteltaessa.

Singan ulkoilmakaraoke-tapahtuma saa jatkoa tulevana kesänä. Kampanjan saama huomio sekä palkinto ovat suuressa roolissa Singan tulevia kampanjoita suunniteltaessa.



Grand Onessa Parhaan digitaalisen ulkomainoksen palkinnon voitti Singa Open Air Karaoke.
Singa on suomalainen suoratoistopalveluiden tapaan toimiva karaoke-sovellus. 

- Karaoke on suomalaisten kansallisharrastus, joka kuitenkin tapahtuu usein hämyisissä baareissa. Siinä ei ole mitään vikaa, mutta me tahdoimme tuoda karaokea ihmisten ilmoille ulos. Tahdoimme käyttää digitaalisia ulkomainospintoja hyväksemme, sillä meillä on tuote, jonka voi liittää melkein mihin tahansa digitaaliseen screeniin, Singan markkinointijohtaja Jouni Pesola kuvailee.

 

Pesola kertoo, että jotakuinkin vastaavanlainen ulkoilmakaraoke-tapahtuma on olemassa ainakin Berliinissä. Siitä inspiroituneena Singa toteutti Musiikkitalon puistossa, keskeisellä paikalla Helsingissä näyttävän tapahtuman, jossa ihmiset pääsivät laulamaan karaokea. 

”Osallistava ja yhteisöllinen tuotedemonstraatio, joka hyödyntää nerokkaasti digitaalisen ulkomainonnan keinovalikkoa”, todetaan palkinnon perusteluissa.

- Meidän tekemisen tapa on se, ettemme juurikaan tee perinteistä mainostamista, vaan tahdomme keksiä uusia tapoja tehdä ja käyttää mainospintoja, ja tarjota ihmisille kokemuksia sen sijaan, että kertoisimme vain viestiä, Pesola tiivistää start up -yrityksen ajatusmaailmaa.

Tapahtumalla oli suuri vaikutus: media kiinnostui yrityksestä, mikä nosti brändin tunnettavuutta, ennakkomainonta toi lisää näkyvyyttä ja tapahtuman aikana ja jälkeen Singa sai paljon uusia asiakkaita. Tapahtumassa pystyi sovelluksen kautta toivomaan kappaleita, joka toi nopeasti paljon uusia sovelluslatauksia jo tapahtuma-aikana.

- Palkinto on meille Start up -yrityksenä ihan mahtava juttu, meidän ensimmäinen voitto. Tämä vahvisti meidän näkemystä siitä, että kannattaa ottaa uutta kulmaa ja riskejä siinä, mitä tekee ulkomainonnalla. Tapahtuma järjestetään tulevana kesänä uudelleen.

Grand Onen Paras digitaalinen ulkomainos -kategorian kunniamaininnan sai Wärtsilän Lifeboat of buildings – kampanja. Paras digitaalinen ulkomainos -kategoria toteutettiin yhteistyössä Ulkomainosliiton kanssa.
Grand Onen Paras digitaalinen ulkomainos -kategorian kunniamaininnan sai Wärtsilän Lifeboat of buildings – kampanja. Paras digitaalinen ulkomainos -kategoria toteutettiin yhteistyössä Ulkomainosliiton kanssa.
JAA

« Takaisin