PYYDÄ TARJOUS
Outdoor Finland / OF News

Ajankohtaiset | Arkisto: 2018 | 2016 | 2015 | 2014

OF News

12.06.2019

Kesä tuo ihmiset ulos ja tien päälle

Maanteiden varsilla näkyvät jättitaulut ovat otollisia vaikuttamaan keskustelun sisältöön, sillä ne huomataan isosti.
Maanteiden varsilla näkyvät jättitaulut ovat otollisia vaikuttamaan keskustelun sisältöön, sillä ne huomataan isosti.

Kesä saa suomalaiset lähtemään ulos ja liikkeelle, siksi kesä on ulkomainnan tavoittavuuden kannalta erinomainen aika. Vaikka ihmiset eivät kesällä kulje arkista työmatkaansa, he liikkuvat pitkiä matkoja, käyttävät rahaa suunnittelemattomammin ja vierailevat erilaisissa tapahtumissa ja matkailukohteissa.  

Monille kesä on elämysten ja suunnittelemattomien hankintojen aikaa. Useimmilla rahankäyttö lisääntyy ja erityisesti naiset kokevat sanan spontaanius kuvaavan parhaiten kulutustottumuksiaan vuoden lämpimimpinä kuukausina.

Myös ihmisten aktiivisuus listääntyy kesällä. Tämä näkyy muun muassa henkilöautolla matkustettujen kilometrien määrässä. Henkilöliikennetutkimuksen mukaan sadasta kahteen sataan kilometriä pitkillä matkoilla henkilöauto on selvästi yleisin käytetty matkustustapa. Kesällä autolla matkustaminen lisääntyy paitsi matkustettujen kilometrien, myös matkojen kappalemäärällä mitattuna. Myös pyörällä liikkuminen kasvaa kesäisin jopa kuusinkertaiseksi muihin vuodenaikoihin nähden.

Automatkat ovat myös otollisia hetkiä keskustella ostoksista ja tehdä suunnitelmia tulevista hankinnoista. Tilaston mukaan jopa 97% ihmisistä sanoo autossa käytyjen keskusteluiden vaikuttaneen myöhempään ostopäätökseen. Maanteiden varsilla näkyvät jättitaulut ovat otollisia vaikuttamaan keskustelun sisältöön, sillä ne huomataan isosti. Niiden huomioarvo on jopa 97%. 

Aikuisten käyttäytymisen muutoksen lisäksi nuoret viettävät kesällä enemmän aikaa ulkomainonnan vaikutuspiirissä. Yhdeksän kymmenestä nuoresta kertoo viettävänsä enemmän aikaa ulkona ja ostoskeskuksissa kesäkuukausien aikana. 



Nyt vietetään Ulkomainosliiton juhlavuotta


Tänä vuonna Suomen Ulkomainosliitto täyttää 60 vuotta. Ensio Hukkataipaleen aloitteesta perustettiin vuonna 1959 Mainosvälineiden liitto luomaan alalle yhteistä käytäntöä mainosvälineiden myynnissä. Hukkataivalta voidaan pitää Suomen järjestäytyneen ja teollisen julistemainonnan isänä.

- Tulevasta 60 vuodesta ei voi sanoa mitään, kun tällä hetkellä tuntuu, että edes seuraavan viiden vuoden päähän on vaikea ennustaa, Ulkomainosliiton puheenjohtaja Klaus Kuhanen pohtii tulevaa.

Lähitulevaisuudessa liitto panostaa erityisesti kestävään kehitykseen alalla. Aiheesta on tekeillä tutkimus, jossa kartoitetaan tilannetta: käydään läpi yritysten käytössä olevia ympäristön huomioivia käytänteitä ja pohditaan, mitä voitaisiin tulevaisuudessa tehdä vielä paremmin ympäristö huomioiden.

- Tietoisuus toimialan vaikutuksista ja mahdollisuuksista tulee kasvamaan. Mitä se tulee käytännössä tarkoittamaan, se selviää varmasti pian, Kuhanen tiivistää.

Data on muuttanut jo paljon ja tulevaisuus tulee näyttämään mihin kaikkeen se taipuu.

- Viime ajat olemme pyörineet paljon datan, esimerkiksi paikkatiedon ympärillä. Siihen ja moneen muuhun dataa hyödyntävän projektin kanssa olemme käynnistysvaiheessa.

JAA

« Takaisin