PYYDÄ TARJOUS
Outdoor Finland / OF News

Ajankohtaiset | Arkisto: 2016 | 2015 | 2014

OF News

10.05.2018

Digitaalisuus kasvattanut myös klassisen ulkomainonnan osuutta

Ulkomainonnan reippaista kasvuluvuista on päässyt nauttimaan koko ala. Kun digitaalisuus kehittyvänä ilmiönä on noussut otsikoihin, on samaan aikaan usko klassiseen ulkomainokseen entistä vahvempi.

Digitaalisuuden tuoman kasvun myötä ulkomainonnan rooli massamediana Suomessa on merkittävämpi kuin koskaan. Kehityksestä ovat päässeet nauttimaan myös perinteisempään ulkomainontaan keskittyneet Outdoor Finlandin jäsenyritykset. Soittokierros ulkomainospäättäjille vahvisti, että alan tulevaisuus nähdään hyvin valoisana.

Digitaalisuuden vaikutus ulkomainonnassa on ollut erilaista kuin muissa medioissa. Digi ei ole syönyt perinteistä vaan sen sijaan tukenut klassisen ulkomainonnan asemaa. Yhdessä ne tavoittavat jatkossakin entistä suuremman yleisön.

 

Kontaktimäärät kasvussa

Vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä kodin ulkopuolinen mainonta jatkoi markkinaosuuden valtaamista ja ulkomainontaa ostettiin tammi-maaliskuussa 11 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

Mediamainontaan käytettyjä nettoeuromääriä vertailtaessa ulkomainonta on kiilannut talven aikana niin radion, aikakauslehtien kuin painettujen kaupunki- ja noutolehtien ohi. Pari prosenttia pienentyneillä kokonaismarkkinoilla ulkomainonta kirjasi kaikista medioista suurimmat kasvuluvut.

Ulkomainonnan rooli massamediana on vahva, koska se tavoittaa koko ajan enemmän kuluttajia. Katsoja- ja lukijamäärät eivät ole kadonneet mihinkään.

”Ulkomainonnan kehittyessä voimme tarjota asiakkaille entistä suurempia kontaktimääriä”, muistuttaa Clear Channelin toimitusjohtaja Timo Tammi.

 

Klassinen ulkomainos näkyy 24/7

Kun tarkastellaan koko maan ulkomainontaa, on perinteinen paperinen mainospinta edelleen hallitseva väline. Useimmat ulkomainostoimijat haluavat tarjota asiakkailleen hyvän kombinaation perinteisestä ja modernista mediasta.

”Staattisen ulkomainonnan tilasta kertoo jotain sekin, että Euroopan suosituimman ulkomainosformaatin eli kahden neliön eurosizen kontaktimäärät ja tavoittavuus kasvoivat tultaessa vuoteen 2018”, toteaa Tammi.

Ulkomainosalan konkari, VMV Median Veli-Matti Välikangas on tyytyväinen siitä, että digitaalisuus on nostanut ulkomainonnan kasvuun, vaikka oma yritys luottaakin klassisen ulkomainonnan voimaan.

Tienvarsimainonnassa perinteinen paperijuliste on edelleen toimiva ratkaisu. ”Klassinen ulkomainonta kestää katseita ja on esillä 24/7. Sitä ei pysty blokkaamaan pois”, Välikangas painottaa.  

Kova työ ja hyvä verkosto ovat mahdollistaneet koko ajan kehittyvän toiminnan. Hektisessä mediamaailmassa on myös hyvä muistaa asiakassuhteiden arvo.

”Pisin sopimuksemme on voimassa 37 vuotta ja se päättyy vasta vuonna 2027.”

 

Perinteistä uusilla mausteilla

Bussi- ja ulkomainontaan keskittynyt Laulava Ovipumppu on tuplannut liikevaihtonsa vuoden 2017 aikana. Toimitusjohtaja Timo Kummala näkee, että kasvun taustalla on tapa toimia. Koko ajan täytyy pysyä hereillä ja aktiivisena, toimia ”notkeasti” sekä rakentaa uskottavuutta.

Yli 20 kaupungin ja kunnan alueella bussimainonnan parissa toimiva yritys on laajentanut myös Tallinnaan, ja esitellyt Turussa kaupunkipyörät. Yrityksen edustuksessa Suomessa olevissa busseissa toteutuu vuosittain yli 160 miljoonaa matkustustapahtumaa.

”Haluamme jalostaa perinteistä formaattia. Esimerkiksi kaupunkipyörien digitaaliseen lähiympäristöön yhdistyy luontevasti klassinen bussimainonta.”

 

Ulkomainonta vetää

Yrityskaupat ja uudet investoinnit todistavat osaltaan, että ulkomainosalalla on imua. Liiton jäseneksi ovat keväällä liittyneet Atlas-Media ja Keskisuomalaisen konserniin kuuluva Esa Digital.

Ostettuaan Jet-Lane Finlandin liiketoiminnan Atlas-Median lyhtypylväsmainonnan tarjonta laajeni yli 50 kaupunkiin Suomessa. Johtaja Timo Tiainen Atlas-Mediasta katsoo luottavaisena eteenpäin. Myös klassinen mainonta tukee hyvin brändien näkyvyyttä.

”Asiakkaat hakevat monimuotoisuutta, ja ulkomainonta tarjoaa digitaalisuuden ja perinteisemmän mainonnan kautta hyvän hybridin. Lopulta mainospaikka, aika ja hinnoittelu ratkaisevat, mitä asiakas ostaa.”

Ulkomainosliiton jäsenyritykset tarjoavat hyvin monipuolisia mainosratkaisuja, ja kumppanien avulla voidaan suunnitella kokonaisvaltaisia kampanjoita. O2Media on teipattuja autoja tarjoava yritys, ja Mediamix tarjoaa puolestaan digipintojen lisäksi mm. messumainontaa. “Meillä on hyviä kokemuksia ja odotamme paljon tämän kesän Porin asuntomessuilta”, toteaa Mediamixin Janne Nikulainen.

 

JAA

« Takaisin