PYYDÄ TARJOUS
Outdoor Finland / OF News

Ajankohtaiset | Arkisto: 2019 | 2018 | 2016 | 2015 | 2014

OF News

08.03.2020

Äly vie bussimainonnan uudelle vuosikymmenelle

KUVA: Sami Saarenpää

KUVA: Sami Saarenpää

Neonmedia on ottanut käyttöön Suomessa, ja tiettävästi myös koko maailmassa, ensimmäisenä tekoälyratkaisut bussien mainosnäytöille. Nyt mainonta pystytään kohdentamaan ympäristöön, missä tuotetta käytetään ja mihin matkustajat ovat menossa.

- Voin sanoa, ettei toista tällaista maailmasta kyllä löydy, Neonmedian toimitusjohtaja Jari Lähdemäki iloitsee. 

Lähdemäen mukaan tekniikka on kehitetty viime vuonna samalla, kun Neonmedia on laajentanut verkostoaan voimakkaasti. 

- Syksyllä suoritimme testauksen ja nyt on jo ensimmäisistä kampanjoista kokemusta, Lähdemäki tarkentaa. 

Neonmedian ensimmäiset bussinäytöt ovat tulleet jo vuonna 1995. Määrä, toiminta-alue ja tekniikka on muuttunut vuosien varrella. Nyt käytössä on yli 30 kaupunkialueella tuhat näyttöä, jotka hyödyntävät tekoälyä. 

- Alun perin teimme perinteistä ulkomainontaa, mutta kun Tässä.fi -mobiilisovelluksen takana oleva Adforen eritysosaaminen löytyi, pystyimme linkittämään heidän teknologiaansa paikkatietoon, Lähdemäki avaa.

Bussien näytöille ilmestyvät mainokset luodaan tietokannoissa, jotka voivat olla esimerkiksi kiinteistövälittäjän myynnissä olevia kohteita. Tieto tuodaan netin kautta autoon ja sen näytölle matkustajien nähtäväksi. Sisältö voidaan räätälöidä ympäristön mukaan. 

Lähdemäki mainitsee hyväksi esimerkiksi paikkatiedon hyödyntämisessä OP Kiinteistökeskukselle tehdyn kampanjan, jossa järjestelmä hakee bussin liikkuessa näytölle lähimmän myytävän kohteen.

- Viikoittain tulee ihmettelyä, että onko tuo sattumaa, että näin juuri tässä lähellä myynnissä olevan kohteen, Lähdemäki hymyilee.

Tekniikka on käytössä sekä paikallisliikenteen että kaukolinjojen busseissa.

 

Uusi tekniikka kehitetty viime vuonna

KUVA: Ville Keto

KUVA: Ville Keto

Erityistä mielenkiintoa on herättänyt Neonmedian Lokaatio-ratkaisut. Tietokantaan syötetään satoja eri toimipisteitä Suomesta ja niille annetaan koordinaatit. Koordinaattien perusteella voidaan asiakkaan mainonta esittää tietyssä paikassa, esimerkiksi kilometrin säteellä ostopaikasta. Tietokannassa ovat esimerkiksi kaikki Suomen K-ryhmän ruokakaupat. 

- Voimme simuloida näyttökertojen määrän, jonka perusteella voimme laskea tarjouksen. Kampanjan loputtua asiakas saa raportin näyttökerroista ja niiden toteutumisesta valituissa kohteissa. 

Kaikista autoista tallentuu paikkatiedot ja tieto bussissa esitetyistä mainoksista. Jokaisen bussin liikkeet tiedetään: missä bussit liikkuvat ja kuinka monta kertaa tietty mainos on näytetty eri paikoissa. 

- Nyt mainontaa pystyy kohdentamaan ympäristöön, missä tuotetta käytetään ja mihin matkustajat ovat menossa. 

Erilaisia kaupallisia ympäristöjä on ja niitä voidaan määrittää lähes loputtomasti, esimerkiksi kauppakeskukset, apteekit, kaupat ja niin edelleen. 

-Tämä on herättänyt paljon kiinnostusta sekä mediatoimistoissa että isoissa brändiasiakkaissa. 

 

Mediatalo Keskisuomalaisen monikanavaiset mediaratkaisut ovat kehittyneet ja luoneet uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Digitalisaatio, automaatio ja älykkäät ratkaisut muokkaavat digitaalista ulkomainontaa aiempaa kiinnostavammaksi ja media tulee näin lähemmäs kuluttajaa, täydentää  Mediatalo Keskisuomalaisen toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.

 

FAKTA:

Neonmedia Oy


Mediatalo Keskisuomalainen osti elokuussa 2018 Neonmedia Oy:n osakekannan enemmistön. Neonmedia tarjoaa paikallis- ja kaukoliikenteen digitaalisia informaatio- ja mainosratkaisuja. Neonmedialla on liiketoimintaa paikallisliikenteessä yli 30 kaupungissa. Kaukoliikenteessä Neonmedia tekee yhteistyötä useiden liikennöitsijöiden kanssa, muun muassa Onnibus.comin, jolla on 170 lähtöä päivittäin.

Neonmedian teknisenä yhteistyökumppanina on Mastercom/Kiho ja Adfore Technologies.

JAA

« Takaisin