OF NEWS 2/2017 - Digitaalisuus ohjaa ulkomainonnan vauhdikasta kasvua

Lue numero:

OF NEWS 2/2017 - Digitaalisuus ohjaa ulkomainonnan vauhdikasta kasvua

Ulkomainonnan osuus jo 6 % mediamarkkinoista
Digitaalisuus ohjaa ulkomainonnan vauhdikasta kasvua

Positiivisessa kasvuvauhdissa oleva suomalainen ulkomainonta haluaa toivottaa myös kaikille yhteistyökumppaneilleen:

Rauhallista joulua ja menestystä vuodelle 2018!

"Ulkomainonnan kasvaessa kymmenen prosentin vauhdillla näyttää siltä, että ulkomainonta ylittää tänä vuonna maagisenakin pidetyn 6 % markkinaosuusetapin”, toteaa Ulkomainosliiton puheenjohtaja Klaus Kuhanen. 

"Ja koska investoinnit digitaaliseen ulkomainontaan ovat vasta alkaneet, ulkomainonnan markkinaosuuden on lupa odottaa kasvavan merkittävästi lähivuosina.”

Vuoden 2017 edetessä loppusuoralle ovat kasvuodotukset kansantalouden osalta ylittymässä. Vaikka samaan aikaan on jo kuultu ensimmäisiä puheita talouden ylikuumenemisesta, voidaan vuoteen 2018 katsoa edelleen positiivisesti.

Talouden kasvu jatkuu, ja ulkomainonnan osalta kasvunäkymät ovat toteutumassa ja jopa ylittymässä.

"Kasvua ulkomainontaan tulee vuonna 2017 noin kymmenen prosenttia, ja Kantar TNS:n mediamainonnan mittauksen piirissä oleva myynti päätyy 54-55 miljoonan euron paikkeille", toteaa Outdoor Finlandin puheenjohtaja Klaus Kuhanen.

Kantar TNS:n mittauksen ulkopuolella myyntiä on Outdoor Finland ry:n arvion mukaan noin viisi miljonaa euroa, joten ulkomainonnan kokonaismyynti kasvaa jopa 60 miljoonaan euroon.

Digitaalisen ulkomainonnan osuus jo yli kolmannes

Kasvun draiveri on odotetusti digitaalinen ulkomainonta, joka Kuhasen mukaan kasvaa reilun 25 % vauhdilla.

"Digitaalisen ulkomainonnan osuus lienee 35 % paikkeilla kokonaismyynnistä."

"Ehkä iloisin asia kuitenkin on se, että klassinen paperille painettu juliste on säilyttänyt tässä ulkomainonnan kasvun pyörteessä asemansa ja jopa kasvaa 1-2 % vauhtia."

"Ulkomainonnan vaikuttavuus kasvaa edelleen mainonnan pirstaloituessa yhä useampiin kanaviin. Kasvumme on osoitus tästä”, jatkaa Kuhanen.

”Kokonaismediamarkkinan laskiessa 3-4 % vauhtia ja ulkomainonnan kasvaessa yli kymmenen prosentin vauhdilla näyttää siltä, että ulkomainonta ylittää tänä vuonna maagisenakin pidetyn 6 % markkinaosuuden.”

Kuhanen uskoo ulkomainonnan jatkavan merkittävää kasvua lähivuosina, koska merkittävät investoinnit digitaaliseen ulkomainontaan ovat vasta alkaneet.