OF NEWS 1/2017 - Timo Everi: "Ulkomainonta - Paluu tulevaisuuteen"

Lue numero:

OF NEWS 1/2017 - Timo Everi: "Ulkomainonta - Paluu tulevaisuuteen"

Ajatus ulos! – Timo Everi
Ulkomainonta – paluu tulevaisuuteen

Aurinkoinen perjantai-iltapäivä. Istun itseohjautuvan autoni takapenkillä, nautin virkistävää juotavaa ja katselen maisemia matkalla Helsingistä landelle.

Koska en kiinnitä entisenkään vertaa huomiota tiehen tai muilla tielläliikkujiin, katselen mielenkiinnolla kaupunkikuvaa ja myöhemmin maantienvartta koristavia ulkomainoksia.

Vaikutun ja teen muutamia sähköisiä ostoksia, kohta terassille toimitettavaksi. Tarkennan, että nyt ei ajettu ohi Keravan, jossa ennen inspiroiduin siitä isosta punaisesta tölkkityyppisestä ulkomainoksesta.

Ulkomainonta alkoi voida hyvin sinä päivänä, kun kodin ovessa ollut postiluukku mediakanavana tuhottiin tunkemalla se täyteen vaaleanpunaisia ja keltaisia A-nelosia. 

Ulkomainonnalla alkoi mennä entistä paremmin, kun paikallisradiot ja alueelliset tv-kanavat alkoivat myydä mainostilaa ”teemme teille mainoksen samaan hintaan” -metodilla.

Ulkomainonnalla alkoi mennä loistavasti sinä päivänä, kun lehdistökin lopullisesti tappoi oman sisältönsä merkittävänä mainosympäristönä.

Markkinoinnin automaatiolla kännykät ja sähköpostilaatikot tapettiin kanavana aivan kuin aiemmin perinteiset postilaatikot. Iloinen uutinen oli, että saatiin lisää ruohonleikkaajia. Joka tapauksessa nuoret katosivat Instagramiin, Twitteriin, Snapchattiin ja niin edelleen sekä innostuivat jakamistaloudesta ja avaruusturismista, yhtä aikaa. Vanhukset ovat tavoitettavissa Seniorikodin salatuissa Facebook-ryhmissä.

Koska nyt eletään vasta koleaa maanantaita – ja kaikki edellinen on toteutumatta, onhan – on ulkomainonnan perusteltava itsensä vanhoillisin eväin: Jos sinulla on välttämätön tarve saada itsesi kuuluvaksi, kerro se mahdollisimman monelle ympäristössä, jossa vastaanottajan kanssa on voimassa oleva sanaton sopimus siitä, että minulle saa mainostaa. Tämä ­ilmaista internettiä ja web-mainontaa boostatessa unohdettiin sopia.  

Timo Everi

Kirjoittaja suunnitteli ennen mainontaa kaikkiin kanaviin. Nykyään hän elää huomiotaloudessa ja odottaa tulevaisuuden tulevan.