OF NEWS 3/2016 - Hyvää Joulua ja Menestystä vuodelle 2017!

Lue numero:

OF NEWS 3/2016 - Hyvää Joulua ja Menestystä vuodelle 2017!

Tuomas Kurki Outdoor Afternoonissa:
”Ulkomainonnan momentum on nyt”

Ulkomainonnalla on tuhannen taalan paikka, korostaa Outdoor Finlandin Ulkomainosiltapäivässä puhunut Tuomas Kurki.

Dentsu Aegis Networkin kaupallisen johtajan mukaan ulkomedialla on nyt suuri mahdollisuus siirtyä tukimediasta päämediaksi.

Teknologia vauhdittaa tällä hetkellä mainonnan muutosta nopeammin kuin koskaan. Kurjen mukaan vauhti vain kiihtyy.

“Markkinointi on nyt kriittinen tekijä kaikilla bisneksen alueilla. Seuraavan viiden vuoden aikana näemme toimialalla enemmän muutoksia kuin kuluneen 15 vuoden aikana”, hän painottaa.

Digitaalisuuden ja teknologian kehityksen Kurki näkee ennen kaikkea ulkomainonnan tilaisuutena. Koko muutosprosessi tukee ulkomedian mahdollisuuksia ottaa entistä isompi rooli mainonnan kentällä.

Kurki todistaa aitiopaikalta globaalia kehitystä. Dentsu Aegis Network on yksi mainosmaailman todellisista jättiläisistä ja yrityksen strategiassa digitaalisuus on kaiken keskiössä. Ohjelmallisen ostamisen rooli tulee korostumaan entisestään, myös ulkomainonnassa. Tätä kehitystä tukee data ja uudet teknologiat.

“Data is only valuable if actionable”

Suomessa Dentsu Aegis Networkilla on 175 osaajaa seitsemässä eri toimistossa. Uudenlaista markkinoinnin ajattelua toteuttavat mediatoimistot Carat ja Vizeum, luova digitoimisto Isobar, tulospohjaisen markkinoinnin toimisto iProspect, ulkomainontaan erikoistunut Posterscope, kokemuksellisen markkinoinnin toimisto MKTG sekä ohjelmallisen ostamisen yhtiö Amnet.

Kuluttajan mediakäytössä on tapahtunut viimeisen viiden vuoden aikana enemmän muutoksia kuin koskaan aiemmin. Käytännössä kaikki perinteiset mediat ja palvelukanavat ovat saatavilla digitaalisesti. Myös laaja kuluttajakanta on löytänyt näiden palvelujen pariin.

Samaan aikaan myös mediapäivä on muuttanut muotoaan. Tämä asettaa kovemmat vaatimukset myös sisällön laadulle.

”Mediakulutus on kasvanut lähes puoli tuntia vuodesta 2010 ja on noin 7,5 tuntia vuorokaudessa. Kasvu on pitkälti mobiilin ansiota, sillä nyt median kuluttaminen on mahdollista myös liikkeellä ollessa. Samalla kuitenkin nähdään, että mediahäly lisääntyy. Tarvitaan relevanttiutta viestiin, sen ajoitukseen ja kohdentamiseen, sekä lähettäjään, jotta vaikuttavuus saadaan varmistettua.”

Kurki haluaa herätellä ulkomainonnan toimijoita. Digitaalisuus on tätä päivää, mutta mediamyynnin toimintamalleissa ja prosesseissa ei ole nähty juurikaan muutoksia viimeisen viiden vuoden aikana. Ison kuvan muutoksesta on helppo olla samaa mieltä mutta konkreettisten ratkaisujen hakeminen on jo paljon vaikeampaa.                                          

www.dentsuaegisnetwork.fi