OF NEWS 3/2016 - Hyvää Joulua ja Menestystä vuodelle 2017!

Lue numero:

OF NEWS 3/2016 - Hyvää Joulua ja Menestystä vuodelle 2017!

Ulkomainonnan historia: Miten ulkomainonta mullisti kaupunkikuvaa?

Ulkomainonnan historia -kirja kertoo ulkomainonnan vaiheista ja tärkeimmistä tapahtumista. Lue ulkomainonnan synnystä Saksassa ja Ranskassa.

Jukka Keiteleen kirjoittama historiikki kertoo myös ulkomainonnan kehityksestä kansainvälisistä näkökulmasta.

Outdoor Finland julkaisee uutiskirjeessään otteita kirjasta. Mikäli ulkomainonnan historia kiinnostaa enemmän, ota yhteyttä omaan ulkomainosmyyjääsi, niin pääset tutustumaan aiheeseen paremmin.

Ernst Litfassin pyöreä pylväs

"Järjestäytyneen ulkomainonnan isäksi mainitaan preussilainen Ernst Litfass (1816-1874). Seikkailtuaan nuorena mm. näyttelijänä hän nousi 1845 isänsä perustaman kustantamon ja kirjapainon johtoon Berliinissä.

1854 Litfass esitti Berliinin kaupungille suursiivousta: ilmoituksia ja julisteita saisi kiinnittää ainoastaan niille osoitettuihin paikkoihin. Hän tarjoutui pystyttämään sylinterinmäisiä pylväitä, Annoncier-Säulen, kaduille ja toreille ja rahoittaisi tämän kaupunkikuvan kurinpalautuksen sitä vastaan, että kaupunki antaa hänelle kymmenen vuoden monopolin vuokrata niistä mainosalustaa. Näin tehtiin.

Saksassa on 2012 noin 67 000 Litfass-pylvästä."

JCDecaux keksi kuntayhteistyön uudelleen

"Jean-Claude Decaux syntyi 1938 ja aloitti uransa julisteiden liimaajana Pariisissa. Alku ei mitenkään ennustanut kansainvälistä suuryritystä. 1954 edessä oli umpikuja, sillä kaupungin isät kielsivät uudessa regulaatiopuuskassaan käytännössä kaiken ilmoitustaulumainonnan.

Pariisissa sataa runsaasti. Decaux kulki märkänä kadulla ja näki toisia märkiä ihmisparkoja odottamassa bussia pysäkeillä. Silloin hän keksi ajatuksensa, joka teki hänestä alan legendan. Hän voisi tarjota kaupungille lahjaksi bussipysäkin katoksia sitä vastaan, että saisi myydä niistä mainospintaa. Ajatus kelpasi ensimmäisenä Ranskan toiseksi suurimmalle kaupungille Lyonille. Niinpä JCDecaux perustettiin Lyonissa 1964.

Pysäkkikatoksia seurasivat informaatiotaulu 1970-luvulla, 1980-luvulla automaattikäymälät, elektroniset ilmoitustaulut ja suuremmat koneellisesti vaihtuvien mainosten taulut, 1992 monikäyttöiset Morris-pylväät, joissa oli mm. ongelmajätteiden keruupisteitä ja puhelimia, 1997 pysäkkikatoksiin tulivat elektroniset aikataulut, 2001 plasmascreenit lentokentille ja 2003 Aeo, lentokenttien asiakaspalvelunäytöt."

Lue lisää Ulkomainonnan historiikista, miten ulkomainonta on mukannut kaupunkikuvaa.